מה חדש - אקטואליה
עיתון המזרח התיכון
ארכיון החדשות
לוח אירועים מזרח
תיכוני    
   
אודות הקורס



זהו אתר תוכנית הלימודים "שכנים ברשת" הגיאופוליטיקה של המזרח התיכון, לימוד הנושא תוך שימוש מושכל ברשת האינטרנט באמצעות התנסות חוויתית במשחק הדמיה - סימולציה, "פסיפס-רשת".
האתר ילווה את תוכנית הלימודים בכל שלביה.

לתוכנית הלימודים "שכנים ברשת" מטרות בתחומי הידע, המיומנויות והעמדות. מטרות אלו הן מטרות ישנות בכלים חדשים ומהנים.

האתר נועד ללומדים, מורים ותלמידים. יש בו מסע מרתק מהידע אל הדעת.
תוכנית הלימודים פותחה ע"י יונית סדן, אוריאל אבולוף ולאה פראוור - סנונית, בהנחייתו האקדמית הפורה של ד"ר חנן נוה. האתר עבר עדכון והתאמה ע"י דגנית שדה, המורה הוירטואלית.

משתתפים בקורס: מספר כיתות מכל רחבי הארץ.

כל כתה תשחק כאחת ממדינות המזרח התיכון. כתה כזו תחולק ל - 6 קבוצות מומחים (בנושאים: ממשל ופוליטיקה כולל אישים מרכזיים, יחסים בינלאומיים, צבא ובטחון, דמוגרפיה, כלכלה ומים) ושני עיתונאים.

בהמשך התהליך תמנה כל כתה "ראש מדינה" (מקבוצת ממשל ופוליטיקה), שר חוץ (מקבוצת יחסים בינלאומיים) ושר בטחון (מקבוצת צבא ובטחון).
הכתות = מדינות יונחו ע"י המורה בכתה, המורה הוירטואלית וכן ע"י מומחי תקשורת נוספים. המומחה המרכזי הוא דר' חנן נווה מ"קול ישראל".


תכנית הקורס:

שלב א': פתיחה.
פתיחת התכנית בחידון ידע (20 שאלות רב ברירתיות עליהן תקבלו ציון) ומשחק פאזל המזה"ת. כל זה לאחר שלמדתם בכיתות מבוא כללי למזה"ת. (על ציר הזמן: סוף אוקטובר)

שלב ב': שלב כתתי - מדיני.
שלב למידה בסיסית על המדינה שהכתה מייצגת. השלב ייפתח בלימוד בסיסי על המדינה אותה מייצגת הכתה (מיקום, גבולות, חלוקה גיאוגרפית, היסטוריה פוליטית בסיסית) ולאחר תחולק הכתה ל - 6 "קבוצות מומחים" שילמדו לעומק נושאים שונים . כל קבוצה תלמד לעומק את הנושא שלה, תכין עליו מצגת (פשוטה. יכולה להיות גם מצגת word) ותציג מצגת זו בפני הכתה. שיאו של השלב: מצגת כיתתית עם קטעי קישור בין הנושאים. (על ציר הזמן: נובמבר - ינואר).

שלב ג': שלב האינטראקציה בין הכתות = "מדינות".
כל "מדינה" לומדת על שכנותיה דרך המצגות שהועלו ברשת. בין היתר, תבנה כל כתה ="מדינה" חידון ידע על עצמה, כשתלמידי הכתות ="מדינות" האחרות יענו על השאלות בעזרת המצגות.
בנוסף, בשלב זה ייערכו שיחות "מאחורי הקלעים" בין קבוצות המומחים מהמדינות השונות, אך כמובן שלא ייחתמו הסכמים. (על ציר הזמן: פברואר-מרץ). בסופו של השלב, לאחר שכל "מדינה" למדה על "שכנותיה", תגבש לעצמה כל "מדינה" מסמך מדיני שבו ינוסחו עמדות המדינה וסדרי העדיפויות הלאומיים (כולל "קווים אדומים").
תוך כדי שני השלבים הנ"ל (ב+ג), העיתונאים שימונו בכל כתה, ישלחו חדשות למערכת ופעם בחודש יצא עיתון חדשות המזה"ת.

שלב ד': שלב הסימולציה.
תחילתו בעיתון שייערך בעזרת "העיתונאים" מכל "מדינה" העיתון יהווה מעין תרחיש פתיחה, עליו תידרש כל כתה להגיב תוך ימים ספורים. על בסיס התגובות ייבנו עיתונים נוספים (פעם בשבוע). בנוסף תיערך "ועידה בינלאומית" (צ'אט חי בו ייקחו חלק כל הכתות המשתתפות). (על ציר הזמן: אפריל-מאי).

שלב ה': בתר סימולציה.
שלב המשובים. בשלב זה ייבנה עיתון מסכם ובו סיכומים בנימה אישית של המשתתפים. (על ציר הזמן: שיעורי הסיכום)
חשוב להדגיש שתכנית זו גמישה וניתנת לשינויים בהתאם להתפתחויות בשטח).

ציר הזמן:


:שלב ה
בתר סימולציה
:שלב ד
סימולציה
:שלב ג
אינטראקציה בין כתות - מדינות
:שלב ב
כתתי - מדיני
:שלב א
פתיחה
יוני אפריל - מאי פברואר - מרץ נובמבר - ינואר סוף אוקטובר


:מדריך הקורס

מהי סימולציה
סימולציה ביחסים בינלאומיים
תהליך הסימולציה
תפקידים במשחק
הרכב השחקנים במשחק
ניתוח, מסקנות וסיכום